top of page
יואלה בר טל

מסע של שיפוץ למשפחה חובבת מסעות בעולם

עודכן: 1 במרץ 2020



משפחת מ' מנס ציונה, הינה משפחה חובבת מסעות.

אם המשפחה, מנהלת פרוייקטים במקצועה, מתכננת בקפידה, כל מסע וטיול אליו הם יוצאים.

מתכננת מבחינה לוחות זמינים, תקציב, ומסלול המסע.

כשמתכננים טיול משפחתי לחו"ל, מקפידים על תכנית מסע מדויקת, על תקציב ידוע מראש ועל עמידה בזמנים. זמן הוא מצרך יקר וחשוב. כך הרגשנו, מירב ואני כשפגשנו לראשונה את משפחת מ' מנס ציונה, בפגישתנו הראשונה במהלך חוה"מ פסח, 2015: הרגשנו שאנו יוצאות איתם למסע מתוכנן מראש, ולא בכדי.

מדובר במשפחה שאוהבת טיולים ומסעות בחו"ל, אותם הם מקפידים לתכנן כשנה מראש, והיה חשוב להם שניכנס לקצב המהיר והמדויק שלהם, למסגרת התקציב, וגם ללו"ז הנסיעות שנקבעו מראש. למעשה האתגר הראשוני שעמד בפנינו, עוד בטרם התחלנו בתהליך עיצוב הבית ולשיחות על חלומות מול צרכים פונקציונליים, היה לתזמן את הפרויקט כך שיועדו לו כשלושה שבועות לתכנון מוקדם, שלושה שבועות לגמר רכישות וקניות, ועד כשבועיים וקצת לשיפוץ הכללי.

כך נראה היה הבית לראשונה לפני שהתחלנו בעבודה:

סלון לפני שיפוץ ועיצוב מחדש

בדירה בת ה- 105 מ"ר בנס ציונה, גרים וחיים משנת 2002 זוג ההורים ושני ילדיהם הבוגרים, בת 18 לפני גיוס, ובן 22. למעשה ארבעה אנשים בוגרים, כשהיה צורך להתאים את הקונספט העיצובי לחדרים האישיים, על פיו סגנונו ואופיו וצרכיו האישיים של כל אחד מהם.

כשעברו לדירה לפני כ- 13 שנים הם ערכו את השיפוץ הראשון. עתה משבגרו הילדים וכל אחד מהם כבר פונה לדרך וכיוון משלו, הם הרגישו שהגיעה השעה לשנות ולרענן את מראה הבית. ככל שהם חובבי מסעות ואתגרים, כך הם ביקשו שדירתם תהיה להם "נמל הבית" ומקום שיטיב לשמור על זיכרונות אישיים ומשפחתיים; הם ביקשו שהעיצוב יעניק להם תחושה ביתית, חמה ונעימה, סלון מרווח ונעים שיהיה מרכז הבית ושיהיה נוח להתפנק בו וגם לארח, הם ביקשו להוסיף צבע ושמחה למראה הבית, אך עדיין לשמור על קו נקי ורגוע.

החזון שלנו כמעצבות, היה ליצור עבורם בית שהוא אכן "נמל בית", מקום אליו יוכלו לשוב מטיוליהם ומסעותיהם, להשיל את אבק הדרכים, וממנו לצאת שוב אל הדרך במסעם הבא. היה חשוב לנו ליצור עבורם בית חם ורגוע, סלון מרווח ונעים שיהיה מרכז הבית ושיהיה נוח להתפנק בו וגם לארח; בית פונקציונלי שישמש את ארבעת דייריו הבוגרים באותה מידת הנוחות, ושלכל אחד מהם תהיה בו פינה פרטית משלו התואמת את אופיו וסגנון חייו. ויותר מכל – להוסיף שמחה וצבע למראה הבית, יחד עם שמירה על קו עיצובי נקי ורגוע.

הכוונה הראשונית הייתה לעצב רק את הסלון, וחדר הארונות, אולם, עם הזמן, התברר ששאר החדרים בבית דורשים שינוי שיהפוך את חדרי הילדים מחדר של נערים מתבגרים לחדר של בוגרים.

עיצוב והום סטיילינג במרחב הציבורי בבית: סלון, מטבח ופינת אוכל בחזות הבית לפני שיצאנו לדרך, שלטו הגוונים הצהובים והכתומים לסוגיהם (כמשל לטמפרמנט הג'ינג'י של דיירי הבית...). הצעד הראשון היה "להרגיע" מעט את הגוונים, ולכן נבחרה פלטת צבעים טבעיים לצד גוונים ממשפחת הכחולים. בצד אלה, נבחרו פריטי טקסטיל משלימים (בדי הריפוד, וילון, השטיח וכריות נוי) ובשילובי טקסטורות שונים, שבאו לידי ביטוי גם בבחירת הטפטים בבית, בכדי ליצור מראה עמוק ועשיר יותר. עבודות השיפוץ כללו: החלפת ויטרינה והתקנת תריס חשמלי, הגדרה מחדש של נקודות מאור, התקנת רמקולים בקיר עבור מערכת המולטימדיה בסלון, צביעה מחדש של כל אזור המרחב הציבורי בבית.

בפינת האוכל, הייתה בנויה נישת גבס, עם כל מיני חלוקות לא סימטריות, ולא פונקצונליות, שמפריעות לשלמות של הפינה ויוצרות אי שקט.

כמו כן פינת העבודה, של האם, נמצאת בפינת האוכל, ואמורה להשאר שם, מאחר ואין עוד מקום שבה ניתן למקם אותה.

בעלי הבית ביקשו שאזור הסלון ופינת האוכל יהיו בסגנון "כפרי-מעודן". מה שעזר לנו לקבע את הסגנון הזה באופן סופי, הייתה הנוכחות של המטבח הכפרי הפתוח לסלון, שבעלי הבית ביקשו לשמר. להשלמת המראה נבחרו פריטי ריהוט מחומרים טבעיים נוספים כמו עץ אלון מולבן, כמו במזנון הטלוויזיה, שולחן פינת האוכל ושני שולחנות הקפה בסלון. פלטת הצבעים שנבחרה לסלון וגווני הטורקיז והירקרק של הכורסאות וצבעה הכחול-ירוק העמוק של הספה, יצרו תחושה הרמונית שתאמו את הסגנון והאווירה הכפרית והרגועה, אותם ביקשו בעלי הבית לביתם.

אל הספה הפינתית החדשה שנרכשה לסלון, המאפשרת ישיבה נוחה וגם אירוח מספר רב של אורחים, צורפו שתי כורסאות יפהפיות וחד-פעמיות במראן משנות ה-30 לערך. הכורסאות היו שייכות לסבתה של בעלת הבית, ויש להן ערך רגשי רב עבורה. הכורסאות רופדו כבר בעבר. אך הפעם היה צורך לרענן ולחדש את מראן בהתאם לפלטת הצבעים שנבחרה לסלון. הכורסאות וההדום המשלים נשלחו לחידוש ולריפוד מחדש. נבחרו עבורם בדים שמצד אחד הינם בעלי טקסטורה "מסורתית", אך מצד שני השילוב המפתיע של גווני הטורקיז והירקרק הכמעט תפוחי, המשלימים זה את זה, נתנו לכורסאות טוויסט צעיר ורענן ומראה מעודכן ופחות "כבד"...

קו הטקסטורה ממשיך גם בבחירת השטיח שנרכש לסלון, בגוונים בהירים של אפור טיפ קטן: לא לפחד משילובי טקסטורות. הן מוסיפות עומק ומראה עשיר, במיוחד אם קיימת בחירה מודעת לפלטת צבעים רגועה יותר.

הווילון הבהיר בסלון, שהוזמן במיוחד יחד עם שאר הווילונות בבית, ממסך בעדינות את המעבר בין החוץ לפנים, ונותן מסגרת ציורית רכה לנוף הצמחייה הירוק הנשקף מהוויטרינה בסלון.

פינה נוספת היקרה ללב בעלי הבית, היא מבואת הכניסה לבית: שם יצרנו קיר תמונות משפחתיות, חלקן תמונות ישנות בנות עשרות שנים שנשלחו לשחזור. בין השאר מככבת שם תמונה מהמכביה הראשונה...

לקיר הטלוויזיה נבחר טפט בהיר עם דוגמת המזכירה רקמה בהירה ועדינה. אותו טפט הודבק גם על קיר הקונסולה, הממשיך את קו קיר הטלוויזיה, בין פינת האוכל לסלון. בחרנו בקונסולה דקת רגליים עם שתי מגירות צרות, שהוזמנה בהתאם לרוחבו של הקיר. זה המקום בו משילים את היום יום מן החוץ בעת הכניסה לבית, מקום בו מניחים במסודר את המפתחות, הדואר והטלפונים...

מראה מסוגננת בעלת מסגרת מוזהבת דקה, וגוף תאורה מקורי בסגנון ארט דקו שנרכש בשוק הפשפשים, בשילוב פריטי סטיילינג שנבחרו בקפידה, משלימים את המראה המעודן והאלגנטי של פינה זו, המקשרת למעשה בין פינת האוכל למטבח.

גופי התאורה הוחלפו ובמקומם נרכשו חדשים במטבח, במבואת הכניסה לבית, בסלון, בפינת האוכל, בפינת העבודה, ובמסדרון בין החדרים. השילוב בין גופי תאורה מודרניים ובין גופי תאורה וינטאג'יים מקוריים, יצר שילוב שהוא מעודן מאוד, לא מכביד,

קונסולה ומראה מסוגננת בקיר הכניסה לבית

פינת עבודה של אם המשפחה באזור פינת האוכל

חדר השינה של הבת (18)

חדרה של בת ה- 18 דרש ארגון ועיצוב מחדש. פרט למיטה, כל מה שהיה בחדר שונה כמעט ללא הכר.

החדר של אביב לפני השיפוץ

החלונות הוחלפו והותקנו חלונות ותריסים חשמליים, הותקן מזגן חדש, הותקנה רצפת פרקט חדשה, (מיקמנו מחדש את) דלת הכניסה לחדר מוקמה מחדש והדלת הוחלפה החדר נצבע מחדש.

החדר הקודם היה עמוס בריהוט-סדרתי האופייני לחדרי ילדים ונוער, עם שלל מגירות ומקומות אפסון שבחלקם אף לא היו בשימוש. היה צורך לעדן את מראה החדר, "לנקות" אותו מהריהוט הכבד והרב שהיה בו ולהפכו מחדר של תיכוניסטית לחדר בוגר יותר המותאם לצרכיה ולאופייה של אישה צעירה.

ההנחיות שקיבלנו היו ברורות: היא ביקשה חדר שקט ורגוע, בעל מראה נשי מעודן, אך לא בגוונים וורדים, אדומים או סגולים. ללא דוגמאות של פרחים או עלים. נשארנו עם פלטת הצבעים הכחולים ... היה חשוב לה שהחדר החדש יהיה מאורגן ומסודר, חדר שתוכל לחזור וללמוד בו גם בעתיד. היא ביקשה שפריטי הריהוט שייבחרו לחדר יהיו בנגיעות קלות של וינטאג' . את הטפט שבחרנו לחדרה, ובו דוגמת פתקים וגלויות (כרמז למסעות בעולם), היא מאוד אהבה. טפט זה היווה את מקור ההשראה עבורי להלבשת החדר מחדש.

נישה צרה ולא ברורה שהייתה קיימת בעבר בחדר, בצד המיטה, בוטלה, הקיר יושר. עליו הודבק הטפט הנבחר, קיר הנושא לחדר.

ארון הבגדים הישן שעמד מול המיטה, הוחלף ומקומו שונה. מאחר והיה צורך בארון גדול יותר,מקומו החדש של הארון נקבע מצד ימין לכניסה לחדר. על מנת ליצור עומק מספיק לארון, פתח הדלת הועבר ב- 20 ס"מ ימינה ממקומו הקודם. בחרנו בארון בעל גוון בהיר עם דלתות הזזה.

בצד ארון הבגדים, דאגנו לתכנן ולהשאיר נישה של כ- 1.10 מ', עבור פינת איפור. הזמנו שידת איפור ארוכת רגליים עם מגרות, למראה קליל יותר לחדר. להשלמת המראה הנשי והרומנטי בחדר, נרכש גוף תאורה וינטאג' משוק הפשפשים, ומראה עגולה.

גם שולחן פינת העבודה הוזמן באותו המקום בו נרכשה שידת האיפור, וזאת על מנת ליצור מראה אחיד, אך עדיין לא מראה של "סט" מכוון... משימת עיצוב והלבשת החדר הושלמה לאחר שמצאנו כורסה קטנה בסגנון רטרו ובצבעי כחול ג'ינס, שנרכשה בקסטיאל as is, אליה הצטרפו גם שידת לילה בצד המיטה ומראת גוף בעלת מסגרת שחורה, שהעניקו מראה בוגר יותר לחדר.

חדר השינה של הבן (22)

בתחילה ביקש הבן בן ה- 22 כי לא ניגע כלל בחדר שלו. החדר היה עמוס בסט רהיטי נוער כבד, ש"סגר" אותו ויצר תחושה של מחנק.

בהמשך, כשהצגנו בפניו את אפשרויות העיצוב השונות. הסכים לנסות מהלך של שינוי.

לבן היו שתי בקשות עיקריות לפני תחילת תהליך עיצוב חדרו: להתחשב באוסף הכוסות ובקבוקי האלכוהול שהוא אוסף, ולהביא לידי ביטוי את תחביבו כצלם חובב, ושיהיה מקום לתצלום של זיו קורן שהיה בחדרו. הוא ביקש מראה אורבני בוגר לחדרו, מראה נקי.

את תהליך הלבשת החדר התחלנו בבחירת פלטת הצבעים המונוכרומטיים בגווני אפור, שחור וחום.

החדר נצבע מחדש. הותקנה רצפת פרקט כבשאר החדרים, הוחלפה דלת הכניסה, הוחלפו החלונות והותקנו תריסים חשמליים, וכן הותקן גוף תאורה צמוד תקרה לחדר. הזזנו את ארון הבגדים שעמד מקודם מול המיטה אל צד שולחן עבודה הקיים, והוצאנו מהחדר ספריה – שהייתה חלק מסט הריהוט הקודם בחדר, ושכבר לא היה בה שימוש נחוץ.

האזור שהתפנה כעת מול מיטתו, הוקדש לתחביביו ועיסוקיו של הבחור הצעיר. מזנון טלוויזיה משנות ה-60 שנרכש בשוק הפשפשים, שופץ, נצבע וחודש והפך לשמש כמעין בר. מעליו הונחו אבני חן שהוא אוסף מזה שנים. על הקיר יצרתי קולאז' של מבחר מצילומיו שמוסגרו במסגרות שחורות מודגשות.

להשלמת מראה החדר, הוספנו מראה בעלת מסגרת שחורה ודרמטית והדום קטן וסרוג באפור. המראה הסופי של החדר תאם את הקונספט העיצובי שבחרנו לחדר מלכתחילה: מראה אורבני, נקי ובעל חזות גברית.

יחידת ההורים

יחידת ההורים כללה לפני תחילת השיפוצים חדר ארונות קטן וצר מלהכיל לא רק את בגדי היום יום, אלא גם את ציוד ובגדי המסעות שלהם. עם השנים סבל חדר הארונות גם מבעיית אוורור.

על מנת למקסם את השטח הנתון, בוטל למעשה חדר הארונות המיושן, והקיר והדלת הורדו . בנישה הקיימת תוכננו שני ארונות עם דלתות הזזה, אחד מול השני, וביניהם מראת גוף. בחרנו בדלתות הזזה בעלות גוון בהיר. הסידור החדש שנוצר אפשר ניצול מרבי של אפסון ואחסון בגדים וציוד, ויצר תחושה מאווררת וקלילה יותר לחדר עצמו. בין שני הארונות הותקן גוף תאורה צמוד תקרה.

שינויים תכנוניים נוספים שבוצעו בחדר כללו: החלפת חלונות, התקנת תריסים חשמליים, החלפת המזגן, התקנת רצפת פרקט והחלפת דלת הכניסה לחדר.

ריהוט חדר השינה נשאר כשהיה, על פי דרישת בעלי הבית. האתגר שעמד בפנינו פה, היה לסגנן ולעצב מחדש את חדר השינה, תוך התחשבות בעובדה זאת.

תחילה התייחסנו לקירות החדר. לקיר גב המיטה נבחר טפט בעל גוון כחול פטרול מעושן, עם דוגמת עלים בהירה ומעודנת. קיר זה הכתיב למעשה את הסגנון העיצובי בחדר. הקיר מול דלת הכניסה נצבע בגוון משלים, ובו יצרנו קולאז' של תמונות המשפחה, מזכרות מטיולים ומסעות שהם ערכו במשך השנים... כי אין כמו להיזכר ברגעים מיוחדים של שמחה ואושר!

מראת שידת האיפור הקודמת, הוחלפה במראה מעודנת יותר בעלת מסגרת מוזהבת וצרה. להשלמת המראה הרומנטי, הוספנו גוף תאורה בסגנון וינטג' שנרכש בשוק הפשפשים. בנוסף, בחרנו בגוף תאורה בעל אהיל זכוכית שקופה ודוגמא קלה חרוטה מעליה. גוף זה נתלה במרכז החדר.

****

משפחת מ' בוודאי תמשיך עוד לטייל רבות בעולם, תגיע למקומות רחוקים ותראה נופים קסומים. אך אני יודעת שבכל פעם שהם יחזרו לביתם, שעוצב על פי אופיים הייחודי וסגנון חייהם, הם יוכלו להניח את מזוודותיהם, להסיר את נעלי המסע שלהם, ולהרגיש שהם חזרו לנמל הבית.

כי אחרי הכל, האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו....

39 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page